Θάνος Περιστέρης

Η Συνέχιση μιας Θεατρικής Κληρονομιάς

Θάνος Περιστέρης
Θάνος Περιστέρης

Ο Θάνος Περιστέρης, Ηθοποιός, Σκηνοθέτης, Θεατρολόγος, Καθηγητής και Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης «Μαίρης Βογιατζή-Τράγκα», αποτελεί μια πολυσχιδή καλλιτεχνική προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την ιστορία και την εξέλιξη της θεατρικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Η πορεία του δεν είναι απλώς μια επαγγελματική διαδρομή, αλλά η ζωντανή ενσάρκωση μιας βαθιάς θεατρικής κληρονομιάς που μεταλαμπαδεύεται από γενιά σε γενιά.

Ως εγγονός των ιδρυτών της ιστορικής σχολής, του Θάνου Τράγκα και της Μαίρης Βογιατζή-Τράγκα, ο Θάνος Περιστέρης εκπροσωπεί την τρίτη γενιά που αναλαμβάνει τα ηνία του ιδρύματος. Οι παππούδες του υπήρξαν πρωτοπόρες μορφές, που με το όραμα και την αφοσίωσή τους έθεσαν τα θεμέλια ενός εκπαιδευτικού οργανισμού ο οποίος, με συνεχή παρουσία από το 1926, έχει διαμορφώσει γενιές Ελλήνων ηθοποιών.1 Η ανάληψη της καλλιτεχνικής διεύθυνσης από τον ίδιο δεν συνιστά απλώς μια διοικητική διαδοχή, αλλά μια συνειδητή αποδοχή της ευθύνης να συνεχίσει και να εξελίξει ένα έργο ζωής. Η ταυτότητά του διαμορφώνεται μέσα από αυτό το πρίσμα: είναι ο απόφοιτος που βίωσε την εκπαιδευτική διαδικασία εκ των έσω, ο καθηγητής που μεταδίδει τη γνώση και, τέλος, ο καλλιτεχνικός διευθυντής που χαράσσει τη μελλοντική πορεία της σχολής, διατηρώντας παράλληλα μια ενεργή και δημιουργική καλλιτεχνική πορεία.

Θεμέλια στη Θεωρία και την Πράξη: Μια Ολοκληρωμένη Εκπαίδευση

Η καλλιτεχνική και εκπαιδευτική φιλοσοφία του Θάνου Περιστέρη εδράζεται σε δύο ισχυρούς πυλώνες: τη βαθιά ακαδημαϊκή γνώση και την ουσιαστική πρακτική κατάρτιση. Αυτός ο συνδυασμός αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της ολιστικής του προσέγγισης στο θέατρο και τη διδασκαλία του.

Η Ακαδημαϊκή Θεμελίωση: Η Προοπτική του Θεατρολόγου

Ο Θάνος Περιστέρης είναι απόφοιτος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, με έδρα το Ναύπλιο. Η πανεπιστημιακή αυτή κατάρτιση του προσέφερε μια στέρεη θεωρητική βάση, επιτρέποντάς του να προσεγγίζει τη θεατρική τέχνη με κριτική σκέψη και αναλυτική επάρκεια. Οι σπουδές στη Θεατρολογία παρέχουν σε βάθος κατανόηση της δραματουργίας, της ιστορίας του θεάτρου, της θεωρίας της παράστασης και της κριτικής ανάλυσης. Αυτή η ακαδημαϊκή αυστηρότητα τον διακρίνει και διαποτίζει το έργο του ως σκηνοθέτη, ηθοποιού και, κυρίως, ως παιδαγωγού. Η άμεση εφαρμογή αυτής της εξειδίκευσης αποτυπώνεται στον ρόλο του ως καθηγητή Δραματολογίας στη Σχολή Τράγκα, όπου μεταλαμπαδεύει στους σπουδαστές τα απαραίτητα εργαλεία για την κατανόηση και την ανάλυση των θεατρικών έργων.2

Η Τέχνη του Ηθοποιού: Απόφοιτος της Κληρονομιάς

Παράλληλα με τις ακαδημαϊκές του σπουδές, ο Θάνος Περιστέρης είναι και ο ίδιος απόφοιτος της Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης «Μαίρης Βογιατζή-Τράγκα» (2007). Αυτή η ιδιότητα έχει τεράστια σημασία, καθώς του προσφέρει μια μοναδική, βιωματική κατανόηση της φιλοσοφίας και της μεθοδολογίας της σχολής. Έχοντας διανύσει ο ίδιος τη διαδρομή του σπουδαστή, γνωρίζει από πρώτο χέρι τις απαιτήσεις, τις προκλήσεις και τις ανάγκες της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Αυτή η εμπειρία του παρέχει μια σφαιρική θεώρηση, επιτρέποντάς του να συνδέει τη θεωρία με την πράξη και να καθοδηγεί τους νέους ηθοποιούς με ενσυναίσθηση και βαθιά γνώση του αντικειμένου.

Η προσωπική του διαδρομή, που συνδυάζει την πανεπιστημιακή θεατρολογική μόρφωση με την επαγγελματική εκπαίδευση στην υποκριτική, δεν είναι απλώς ένα άθροισμα τίτλων, αλλά η ίδια η ουσία της ηγετικής και παιδαγωγικής του φιλοσοφίας. Αυτή η διπλή ιδιότητα, του θεωρητικού και του επαγγελματία, επισφραγίστηκε και επίσημα το 2014, όταν αναγνωρίστηκε από την Επιτροπή του Υπουργείου Πολιτισμού ως Καθηγητής των μαθημάτων Υποκριτικής & Αυτοσχεδιασμού, Ιστορίας Θεάτρου και Δραματολογίας. Υπό την καθοδήγησή του, η σχολή καλλιεργεί καλλιτέχνες που δεν είναι απλώς τεχνικά άρτιοι ερμηνευτές, αλλά και σκεπτόμενοι δημιουργοί, ικανοί να αναλύουν τα κείμενα, να κατανοούν την ψυχολογία των χαρακτήρων και να τοποθετούν το έργο τους μέσα στο ευρύτερο πολιτισμικό και ιστορικό πλαίσιο.2

Ο Καλλιτέχνης στην Πράξη: Μια Πορεία στη Σκηνή και τη Σκηνοθεσία

Η ιδιότητα του Θάνου Περιστέρη ως ενεργού καλλιτέχνη αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητάς του και εμπλουτίζει καθοριστικά το εκπαιδευτικό και διοικητικό του έργο. Η συνεχής του τριβή με τη θεατρική δημιουργία, τόσο ως ηθοποιός όσο και ως σκηνοθέτης, του επιτρέπει να παραμένει σε διαρκή διάλογο με τις σύγχρονες καλλιτεχνικές τάσεις και τις απαιτήσεις του επαγγέλματος, μεταφέροντας αυτή την πολύτιμη εμπειρία απευθείας στους σπουδαστές της σχολής.

Ενδεικτική Εργογραφία ως Ηθοποιός

  • 1999: “Μήδεια” του Μποστ, στο ρόλο του Ιάσονα, σε σκηνοθεσία Γ. Ζημιανίτη, Θέατρο Λυκαβηττού (Β’ βραβείο από το Υπουργείο Παιδείας).
  • 2004: «Ευμενίδες» του Αισχύλου, σε σκηνοθεσία Άννας Συνοδινού, Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
  • 2004: «Βάκχες» του Ευριπίδη, στο ρόλο του δούλου, σε σκηνοθεσία Θ. Κάλβου.
  • 2005: «Παλιάτσοι», σε σκηνοθεσία Φράνκο Τζεφιρέλι, Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
  • 2005: «Ορέστεια» του Αισχύλου, στο ρόλο του Ορέστη, σε σκηνοθεσία Β. Ρίτσου, Δελφοί.
  • 2005-2006: «Ο Διάβολος είναι Γυναίκα» του Π. Μεριμέ, σε σκηνοθεσία Β. Ρίτσου.
  • 2005-2006: «Δωδεκάτη Νύχτα» του Ο. Σαίξπηρ, σε σκηνοθεσία Β. Ρίτσου, Θέατρο Έναστρον (Παιδικό Θέατρο).
  • 2006: «Don Carlo» του Giuseppe Verdi, σε σκηνοθεσία Alberto Fassini, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
  • 2011: “Αν Αργήσω Κοιμήσου” του Άκη Δήμου, στο ρόλο του ”α”, Θέατρο Σημείο.
  • 2011: “Roberto Zucco” του Bernard-Marie Koltès, στο ρόλο του Τσούκο, σε σκηνοθεσία Π. Γκριζάπη, Θέατρο Ναυπλίου Τριανόν.
  • 2018: “Στέλλα κοιμήσου”, σε σκηνοθεσία Γιάννη Οικονομίδη, στο ρόλο του Μάριου Αγγελή, Θέατρο Τζένη Καρέζη.
  • 2018: “Άνθρωποι και Ποντίκια” του Τζον Στάινμπεκ, Θέατρο Cartel.

Ενδεικτική Εργογραφία ως Σκηνοθέτης

  • 2009: «Όσκαρ» του Έρικ Εμμάνουελ Σμιτ.
  • 2010: «7 λογικές απαντήσεις» του Λεωνίδα Προυσαλίδη.
  • 2011: «Βρoμιά» του Ρόμπερτ Σνάιντερ.
  • 2012: «Άνθρωποι και Ποντίκια» του Τζον Στάινμπεκ.
  • 2014: «Πάλι καλά» του Βασίλη Κατσικονούρη.
  • 2015: «Το θαύμα της Άννι Σάλιβαν» του Γουίλιαμ Γκίμπσον.
  • 2016: «Ορφανά» του Ντένις Κέλι.
  • 2016: «Παράσιτα» της Βίβιεν Φράντσμαν, Θέατρο Έναστρον.
  • 2017: «Το Υπόγειο» του Ζουζέπ Μαρία Μπενέτ ι Ζουρνέτ, Τεχνοχώρος Cartel.
  • 2018: «Κτήνος στο φεγγάρι» του Ρίτσαρντ Καλινόσκι, Θέατρο Έναστρον.
  • 2019: «Ο θάνατος του πατέρα», Τεχνοχώρος Cartel.
  • 2019: «Όσκαρ» του Έρικ Εμμάνουελ Σμιτ, Θέατρο Τζένη Καρέζη.
  • 2020: «Ράνια και Λάουρα» του Άγγελου Γόντικα, Δημοτικό Θέατρο Πάτρας «Απόλλων».
  • 2023: «Βάκχες» του Ευριπίδη, Θέατρο Έναστρον.

Πορεία στην Οθόνη: Τηλεόραση και Κινηματογράφος

  • Τηλεόραση: Έχει συμμετάσχει σε δημοφιλείς σειρές όπως «7 Θανάσιμες Πεθερές» (Mega, 2005), «Μαρία η Άσχημη» (Mega, 2008), «Χωρίς όρια» (ΑΝΤ1, 2011), «Μοντέρνα οικογένεια» (Mega, 2014) και «Μάλιστα Σεφ» (Mega, 2016).
  • Κινηματογράφος: Συμμετείχε στις ταινίες «Ψυχή Βαθιά» (2008) του Παντελή Βούλγαρη και «Η μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς» (2018) του Γιάννη Οικονομίδη.

Επιστροφή στις Ρίζες: Διαμορφώνοντας τη Νέα Γενιά στη Σχολή Τράγκα

Η επιστροφή του Θάνου Περιστέρη στη σχολή από την οποία αποφοίτησε, αυτή τη φορά από τη θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή και Καθηγητή, σηματοδοτεί μια νέα, δυναμική εποχή για το ιστορικό ίδρυμα. Η δράση του χαρακτηρίζεται από μια στρατηγική που συνδυάζει τον σεβασμό στην παράδοση με μια σαφή στροφή προς το σύγχρονο θεατρικό τοπίο.

Ο Παιδαγωγός: Καθηγητής Δραματολογίας

Ως καθηγητής Δραματολογίας, ο Θάνος Περιστέρης αναλαμβάνει προσωπικά την ευθύνη της θεωρητικής θωράκισης των σπουδαστών. Το ίδιο το πρόγραμμα σπουδών της σχολής περιγράφει τη δραματολογία ως «κρίσιμη για την κατανόηση και ανάλυση των θεατρικών έργων», καθώς μέσω αυτής οι ηθοποιοί αποκτούν βαθύτερη εξοικείωση «με τη δομή, τα θέματα και τη ψυχολογία των χαρακτήρων».2 Μεταδίδοντας τις ακαδημαϊκές του γνώσεις, διασφαλίζει ότι οι απόφοιτοι της σχολής θα είναι σε θέση να προσεγγίζουν τους ρόλους τους με αναλυτική σκέψη και ερμηνευτικό βάθος.

Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής: Ένα Όραμα για το Μέλλον

Η πιο εύγλωττη απόδειξη του οράματος του Θάνου Περιστέρη για τη σχολή είναι οι επιλογές του στο διδακτικό προσωπικό. Η ένταξη καταξιωμένων και ενεργών καλλιτεχνών που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της σύγχρονης ελληνικής σκηνής αποτελεί μια συνειδητή απόφαση στρατηγικής σημασίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η συνεργασία με τον σκηνοθέτη Γιώργο Παλούμπη και τον ηθοποιό και συγγραφέα Αντώνη Τσιοτσιόπουλο, οι οποίοι διδάσκουν το μάθημα «Υποκριτική [Παράσταση]».2

Οι δυο τους αποτελούν ένα από τα πιο επιτυχημένα δημιουργικά δίδυμα του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου, με παραστάσεις που έχουν αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές και την αγάπη του κοινού. Έργα τους όπως ο «Κωλόκαιρος» 3 και τα «Ανεξάρτητα Κράτη» 7 χαρακτηρίζονται από έναν «ωμό ρεαλισμό», μια αιχμηρή κοινωνική και πολιτική ματιά και μια γλώσσα απόλυτα συντονισμένη με το σήμερα. Ο Γιώργος Παλούμπης είναι ένας σκηνοθέτης με πλούσια πορεία και συνεργασίες με τους μεγαλύτερους θεατρικούς οργανισμούς της χώρας, όπως το Εθνικό Θέατρο και το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος 11, ενώ διδάσκει και στην ιστορική σχολή του Θεάτρου Τέχνης.13 Ο Αντώνης Τσιοτσιόπουλος, από την πλευρά του, έχει αναδειχθεί σε έναν από τους σημαντικότερους εκφραστές της νέας ελληνικής δραματουργίας.3

Η επιλογή αυτών των καλλιτεχνών, καθώς και άλλων διακεκριμένων επαγγελματιών όπως ο βραβευμένος με Βραβείο Χορν Νίκος Καρδώνης —επίσης απόφοιτος της Σχολής Τράγκα— 14, αποκαλύπτει μια ξεκάθαρη στρατηγική. Ο Θάνος Περιστέρης δεν επιδιώκει απλώς τη διατήρηση της κληρονομιάς της σχολής. Επενδύει ενεργά στη διασύνδεσή της με το παρόν και το μέλλον του ελληνικού θεάτρου. Δημιουργεί μια γέφυρα ανάμεσα στην ιστορία του ιδρύματος και στις επαγγελματικές πραγματικότητες που θα αντιμετωπίσουν οι απόφοιτοι, εξασφαλίζοντας ότι η εκπαίδευση που λαμβάνουν είναι όχι μόνο άρτια, αλλά και απόλυτα επίκαιρη και ανταγωνιστική.

Ένα Μέλλον Σφυρηλατημένο από ένα Ένδοξο Παρελθόν

Στο πρόσωπο του Θάνου Περιστέρη συνυπάρχουν αρμονικά οι ιδιότητες του κληρονόμου μιας μεγάλης παράδοσης, του καταρτισμένου ακαδημαϊκού, του ενεργού καλλιτέχνη και του οραματιστή παιδαγωγού. Αυτή η σπάνια σύνθεση τον καθιστά τον ιδανικό ηγέτη για να οδηγήσει την Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης «Μαίρης Βογιατζή-Τράγκα» στον 21ο αιώνα.

Υπό την καλλιτεχνική του διεύθυνση, η σχολή αναδεικνύεται σε έναν ζωντανό και δυναμικό εκπαιδευτικό πυρήνα που τιμά το παρελθόν του, ενώ ταυτόχρονα αγκαλιάζει και διαμορφώνει το μέλλον της θεατρικής τέχνης. Η δέσμευσή του στη σύζευξη της θεωρητικής γνώσης με τη σύγχρονη καλλιτεχνική πρακτική εγγυάται ότι οι απόφοιτοι της Σχολής Τράγκα θα συνεχίσουν να είναι ηθοποιοί με τεχνική αρτιότητα, πνευματική καλλιέργεια και καλλιτεχνική τόλμη, έτοιμοι να αφήσουν το δικό τους στίγμα στο ελληνικό θέατρο.

Παραστάσεις με την Δραματική Σχολή Τράγκα